1. hodina - Úvod do studia
30. 10. 2013
1. hodina - Úvod do studia
|
|
*Do učebny vkráčí vysoká mladá profesorka s hnědými vlasy spletenými v tlustý dlouhý cop a oblečená v obyčejném hábitu. Bystrýma hnědýma očima se rozhlédne po třídě plné vyjukaných prvňáčků a povzbudivě se na ně usměje.* Dobrý den vám přeji, vítám vás na vaší první, a snad ne poslední, hodině bylinkářství. Jmenuji se Nyneiva Danae al’Mearová a minimálně tento rok se budeme vídat na hodinách bylinkářství. Nehodlám z toho tady udělat žádného strašáka, a tak se snad uvidíme i v letech následujících. *Profesorka dojde až ke katedře, natáhne se k přesýpacím hodinám, které na ní stojí a obrátí je, aby se písek začal přesýpat. Potom se podívá do svých papírů.* Tak teď nás čeká ta méně záživná část hodiny, a to ta organizační. Je to sice nudné, ale důležité a hlavně povinné. Takže jako první krok provedeme inventuru účasti, ať mám jistotu, že jste tu všichni. Předem se omlouvám všem studentům, kterým nějak zkomolím jméno, nebude to v tom nic osobního. *Profesorka se posadí za katedru, vezme do ruky seznam studentů ve třídě, druhou rukou se chopí brku, začne pomalu číst jména studentů a odškrtává si přítomné.* No to je paráda, jsme tu všichni. *Řekne pochvalně, když dojde na samý konec seznamu jmen.* Ale to se dalo čekat, na první hodině. *Dodá s úsměvem, vstane od katedry a začne procházet třídou, aby si studenty lépe prohlédla a pokud možno i trošku zapamatovala.* Když už jsme u té účasti, omlouvám vám jednu absenci. Pokud se stane, že už jste chyběli a náhle zrovna před bylinkářstvím onemocníte infekční kropenatkou, vymře vám veškeré příbuzenstvo nebo se vám v pokoji zhmotní hafoň a během noci zkonzumuje na co přijde, samozřejmě začne domácím úkolem na bylinkářství, v takových či obdobných případech tu máme sovy a není problém se omluvit a domluvit se se mnou. Tím se dostáváme k domácím úkolům. Každou hodinou vám nějakou práci na příště zadám a vaší povinností bude ji vypracovat. Mnou pak bude vaše výsledky přečíst, opravit, oznámkovat, obodovat a okomentovat a věřte mi, že já toho budu mít víc než vy, takže to jistě zvládnete. Abych vás mohla na konci roku klasifikovat, budete muset mít nejméně dvě známky. Jak tedy už jistě víte, za své domácí úkoly dostanete nejen známky, ale i body pro svou kolej. Nicméně za úkoly odfláknuté, opsané nebo jinak nekvalitní budou body strhávány, takže by bylo vhodné, abyste se trochu snažili. *Profesorka se po projití celé učebny vrátí zpět ke katedře, trochu odhrne papíry, aby se na ni mohla posadit a odtud studenty pozoruje.* Asi vás zajímá, čeho se ty úkoly budou týkat. Možná tím někoho překvapím, ale bylinek a látky probrané o našich hodinách. Během každé naší společné hodiny bych s vámi ráda prošla trochu teorie, naučila vás něco praktického a ještě stihla probrat nějakou tu bylinku. Na závěr hodiny vám pak zadám domácí úkol, který bude nějak vycházet z toho, co jsme v té které hodině dělali. V tomto roce bychom se měli věnovat úplným základům. Měli byste se naučit hlavně takové věci jako je sběr, pěstování a využití léčivých rostlin a samozřejmě i něco o morfologii rostlin. A co od vás budu chtít? Domácí úkoly, o nich jsem už mluvila, a pak to bude vaše poslušnost a pozornost během hodin. Je vás tu docela dost, a když se budete v průběhu mého výkladu všichni tiše bavit, neuslyší nikdo z nás nic a já si vymluvím hlasivky úplně zbytečně, takže tu budete ticho. Pokud budete chtít něco vědět, stačí se zeptat a já vám velice ráda odpovím. Jelikož jste tu celou dobu spolu na jednom hradě a vídáte se na každém kroku, jistě vydržíte těch pár desítek minut nebreptat. A když budete ticho, alespoň budete lépe vnímat, co vám tu budu vykládat. V opačném případě tu je pořád možnost kouzla Silencio. Nechci po vás, abyste se tahali s těžkými učebnicemi, nevyžaduji po vás, ani abyste si s sebou nosili sešity a dělali si zápisky. To všechno samozřejmě můžete, pokud budete chtít, nebráním vím, ale nemusíte, mně bude stačit, když mě budete poslouchat, protože to tu říkám vám, ne sobě. *Profesorka nahlédne do papírů.* To by snad mělo být vše, vyčerpávající, nudné, avšak nutné. Pokud jsem na něco důležitého zapomněla, řeknu vám to, až si vzpomenu. *Profesorka se lehce usměje a seskočí z katedry.* A teď se dáme do práce, ať nejsme ve skluzu hned od začátku. Asi vás trochu zklamu, ale i zbytek dnešní hodiny se ponese v teoretickém duchu. *Během řeči profesorka nalistuje správné papíry, vezme si je do ruky a nahlížejíc do nich začne znovu procházet třídou.* Řekneme si něco o základním dělení rostlin. Obecně dělíme rostliny na nahosemenné a krytosemenné. Vývojově starší a primitivnější jsou rostliny nahosemenné, u kterých se poprvé vytvořil speciální rostlinný orgán zvaný semeno. Semeno vzniká po dopadu pylového zrna na bliznu a následném splynutí samčí a samičí pohlavní buňky. Semeno rostlin nahosemenných však není ukryto v plodu, proto těmto rostlinám říkáme nahosemenné. Mezi nahosemenné patří tři skupiny a to cykasy, jinany a jehličnany. Pokud tedy chcete vidět nahosemennou rostlinu na vlastní oči, stačí vyjít ven a prohlédnout si první borovici, smrk či jedli, kterou potkáte. Všechny ostatní rostliny jsou krytosemenné, to znamená, že se u nich vyvinul i nějaký plod, který semeno rostliny chrání. Krytosemenné rostliny rozdělujeme najednoděložné a dvouděložné. Jednoděložné rostliny mají ve svém zárodku jen jedinou dělohu a poznáme je podle trávovitého vzhledu – mají podlouhlé jednoduché listy s nevětveným žilkováním. Dvouděložné jsou pak ostatní, složitější rostliny, ať už jde o byliny, keře nebo stromy. Charakteristickým znakem je zárodek, který klíčí dvěma vstřícnými dělohami. Patří sem 75 řádů obsahujících 360 čeledí, které zahrnují asi 210 tisíc druhů. Ty po vás samozřejmě chtít nebudu. Rostliny lze ale dělit i podle magického hlediska. To je, myslím, pro naše potřeby daleko užitečnější. Máme dvě možnosti, jak rostliny dělit: a) podle nebezpečnosti 1. stupeň - neškodné, často i léčivé rostliny, které neškodí zdraví ani ve větším množství. Tyto byliny dobře znají a mnohdy i využívají i mudlové. 2. stupeň – taktéž zcela bezpečné a léčivé byliny, ale objevují se i magické znaky. Můžete se setkat i s označením Magické byliny. Většina mudlů o existenci těchto rostlin nemá tušení. 3. stupeň – magické a mírně jedovaté byliny, které ještě nejsou životu nebezpečné. To ale neznamená, že nemohou způsobit vážné či trvalé zdravotní potíže, ať už svými účinky, nebo svou aktivitou. 4. stupeň – jedovaté byliny, které už dokáží zabít člověka. Nicméně po otravě rostlinami z této kategorie je možno dotyčného včasným zásahem zachránit (výplach žaludku, podání protijedu atd.) 5. stupeň – prudce jedovaté a velmi nebezpečně aktivní magické byliny. V případě otravy není na záchranu nejmenší šance, ani kdyby k tomu došlo přímo v nemocnici. Otrávený obvykle, až na několik pomalých a bolestivých výjimek, umírá velmi rychle. Z rostlin, které svou aktivitou mohou snadno zabít člověka jmenujme třeba ďáblovo osidlo. b) podle účinnosti v lektvarech O těch už jsme se v podstatě bavili předtím, takže si je znovu utřídíme a rozdělíme do jednotlivých stupňů. Zjistíte, že stupně jsou utvořeny podle stejného schématu, proto snadno můžete sami odhadnout, jak to bude vypadat. 1. a 2. stupeň – Rozdíl mezi prvním a druhým stupněm je stejný jako u předchozího dělení. Jde o rostliny doplňkové. To jsou rostliny, jejichž účinek v lektvaru není nezbytný a často se přidávají třeba pro zlepšení chuti lektvaru. 3. stupeň – Sem patří velká řada rostlin, jejichž účinnost závisí na lektvaru, ve kterém jsou použity. Tak třeba úponice jedovatá - její sušený kořen je jednou z hlavních přísad do krevního lektvaru. V lektvaru zapomnění je ale její kořen jen vedlejší přísada (posiluje vlastnosti lektvaru) a lektvar je bez problémů použitelný a bez jejího přidání. 4. stupeň – tyto byliny mají hlavní vliv na výsledný lektvar snad v jakékoliv kombinaci. Jejich vynechání pro výsledek fatální následky. 5. stupeň – silně magické působící rostliny. Jsou v lektvarech základními přísadami. Vynechat je při přípravě nějakého lektvaru je nemyslitelné. Nemůžete dělat odvar ze scvrklofíku bez scvrklofíku. Neplatí, že čím nebezpečnější rostlina, tím silnější účinky v lektvaru.*Profesorka se usměje na lehce vyděšené studenty a pak se podívá na přesýpací hodiny.* Myslím, že to už by k teorii pro dnešek stačilo. Máme ještě trochu času, tak se podíváme na nějakou tu bylinu, nebo dvě. Připravila jsem jednoduché a známé rostlinky, takže to jistě rychle zvládneme. ČESNEK MEDVĚDÍ (Allium ursinum): Říše: rostliny (Plantae) Podříše: cévnaté rostliny (Tracheobionta) Oddělení: krytosemenné (Magnoliophyta) Třída: jednoděložné (Liliopsida) Řád: chřestotvaré (Asparagales) Čeleď: česnekovité (Alliaceae) Rod: česnek (Allium) Druh: česnek medvědí (Allium ursinum) Je to vytrvalá, 20 - 50 cm vysoká bylina.Podzemní cibule je 20 - 60 mm dlouhá, s bílými nebo nažloutlými průsvitnými šupinami. Lodyhy jsou přímé, bezlisté, trojhranné až oblé. Listy (jen přízemní) jsou 10 - 20 cm dlouhé, elipčitě kopinaté, zřetelně řapíkaté a obyčejně jen 2. Květenstvím je okolíkovitý polokulatý vrcholík a květy jsou drobné, bílé, stopkaté, čili je to taková bílá koule. Plodem je tobolka se 3 brázdami. Má charakteristický česnekový zápach. Kvete v dubnu až červnu a brzy po odkvětu listy mizí. Roste v lužních a listnatých lesích, kolem potoků, na úpatích svahů. Má rád vlhké, humózní a kypré půdy na polostinných místech. Často se vyskytuje hromadně, v době květu vytváří porosty česneku medvědího bujnou vegetaci, jsou to hotové bílé koberce a návštěvníka lesa upoutá silná typická česneková vůně. Hlavní obsahové látky tvoří sirné sloučeniny vitamín C. V česneku najdeme silice, vitamíny, minerální látky. Známou složkou je sloučenina zvaná aliin, kterého je dokonce více než v česneku setém a zanedbatelné nejsou ani látky snižující hladinu cukru v krvi . Obsahuje značné množství jódu a další sloučeniny, které společně vytvářejí komplex látek blahodárně působících na organismus. Využití: Účinky má podobné jako má česnek kuchyňský, ale oproti němu je a jeho léčivé účinky jsou výraznější. Užívá jako přírodní antibiotikum, močopudný prostředek, mírné projímadlo a nebo jako prostředek pro očištění a prokrvování. Česnek působí antibakteriálně a protiplísňově, ozdravuje střevní flóru, léčí infekční průjmy, rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak a prohlubuje práci srdečního svalu. Pomáhá při bolesti břicha, při nadýmání, pomáhá při plicních a průduškových zánětech. Působí současně i žlučopudně, nezvyšuje riziko vzniku žlučníkových kamenů. Někomu však může naopak žlučník podráždit, takže se s ním musí zacházet opatrně. Droga výrazně snižuje krevní tlak. Lidově se dříve používala jako prostředek pro vyhánění hlístů. Velmi často se dodnes užívá “k čištění krve” a lze říci, že skutečně úspěšně vylepšuje krevní obraz. Jelikož výpary dráždí nosní sliznici, oči i sliznice zažívacího traktu, užívá se výhradně tinktura. Rostlinné časti se používají čerstvé, protože sušením ztrácí účinnost. Magie: Čerstvé rostliny slouží k ochraně proti zlým duchům, upírům a vlkodlakům. Tak by vám to před staletími řekl každý, kdo aspoň trochu rozuměl bylinkám. Byl považován za jakýsi univerzální ochranný prostředek proti všemu zlému. Lidé ho proto dávali do svých obydlí, aby se tak proti nim bránili. Ze stejných důvodů také čerstvé rostliny pojídali. Ovšem kdyby tato rostlina byla skutečně tak mocná, jak se věřilo, nejspíš by byla v tomto směru využívána dodnes, nemyslíte? Dále slouží jako prostředek proti uhranutí, k získání fyzické síly a výtažku z česneku v alkoholu se užívá k omlazovacím a ozdravovacím kúrám. To proto, že když natřeme čerstvou šťávou těžko se hojící rány, rychle se zahojí. Když už je řeč o česneku a magii, odskočím trochu k česneku kuchyňskému. Jeho použití proti upírům je daleko známější, než použití česneku medvědího. Vězte ale, že mnohem účinnější je proti vnitřním parazitům. CIBULE KUCHYŇSKÁ (Allium cepa): Říše: rostliny (Plantae) Podříše: cévnaté rostliny (Tracheobionta) Oddělení: krytosemenné (Magnoliophyta) Třída: jednoděložné (Liliopsida) Řád: chřestotvaré (Asparagales) Čeleď: česnekovité (Alliaceae) Rod: česnek (Allium) Druh: cibule kuchyňská (Allium cepa) Tak cibuli snad už viděl úplně každý z vás. Jistě všichni víte, že je to dvouletá bylina, která tvoří cibuli, tj. zdužnatění listů nad kořeny. Stonek je dosti robustní, dole až 3 cm v průměru, je dutý. Listy jsou jednoduché, přisedlé, s listovými pochvami. Květ je dosti podobný květu česneku, neboť se jedná o stejnou čeleď i rod. Využití: Cibule obsahuje řadu důležitých vitamínů, minerálů a jejich solí např. síru, fosfor, vápník, železo, zinek, mangan, jód, sodík, draslík, magnesium, vápník, provitamín A, dále vitamíny B1, B2, B3 a vitamín C. Cibule je výživná, dodává minerály, všeobecně stimuluje, vyvažuje činnost žláz. Cibule je široce užívaná především v kulinářství jako koření. Z lékařského hlediska je její hlavní užití při nechutenství, arterioskleróze, potížích při zažívaní, vysokém krevním tlaku, zánětech ústní dutiny a hltanu. V lidovém léčitelství je ve výčtu ještě astma, poruchy žlučového měchýře, nepravidelnost v menstruaci a cukrovka. Také napomáhá odbourávání tuků. Cibule se používá velmi často také jako afrodiziakum. Cibule je, podobně jako česnek, chmel či lichořeřišnice, výborné přírodní antibiotikum. No, myslím, že tohle už je na první hodinu až dost. Na příště si s sebou přineste ochranné pomůcky, tj. ochranné rukavice a motyčku, protože vás provedu skleníky. Sice jsem toho názoru, že největší nebezpečí, pokud nebude dělat, co vám řeknu, pro vás představuji já, ale ochranné pomůcky jsou povinné. *Profesorka ještě naposledy zkontroluje své papíry, jestli něco nezapomněla.* Jako svůj první domácí úkol mi napíšete, co si představujete pod pojmem magická rostlina, zkuste ho vysvětlit. Dále mi napíšete, jaké jsou mé požadavky ke klasifikaci. Chci mít jistotu že jste tuhle stěžejní informaci zachytili. Orientační délka tohoto úkolu je 15 až 20 řádků. Podle počtu řádku se neznámkuje, hodnotím kvalitu textu, nikoliv kvantitu, ale měli byste mít představu, co je zhruba akorát. Délkou úkolu se rozumí jen délka samotného úkolu, tedy bez takových náležitostí, jakou jsou nadpisy, podpisy atd. Ani nečekejte, že za vyšperkování úkolu těmito náležitostmi dostanete lepší známku. Opakuji ale, že jde o orientační údaj, uvádím ho proto, abyste věděli, že tři věty na dobrou známku nestačí, ale nemusíte se psát s celým pergamenem (//pergamen = jedna stránka ve wordu, TNR 12 a standardního řádkování). Bude to znít hloupě, ale už tady musím varovat, že opsané úkoly jsou za pět (//znamená opsané od spolužáka i zkopírované z internetu). A ještě něco, úkol si promyslete, neodevzdávejte ho ihned a taky si ho po sobě pořádně přečtěte, ať to má nějakou úroveň. Tak a to už je opravdu vše, děkuji vám za pozornost a těším se na příští hodinu. *Profesorka se rozloučí, počká až poslední student opustí učebnu a pak odejde.* |