1| Úvod do studia Dějin čar a kouzel I.
30. 10. 2013
1| Úvod do studia Dějin čar a kouzel I.
|
|
Studenti prvního ročníku zvědavě nahlížejí do otevřené Učebny Dějin čar a kouzel. Nakonec kolem nich profrčí několik starších studentů a vejdou dovnitř a poté zas hned ven. Učebna se zdá prázdná – alespoň co se osob týká. Jinak je přeplněná mapami, obrazy, svitky a knihami. Studenti si postupně nacházejí svá místa, až nakonec snad všichni sedí v lavicích. V tom okamžiku do učebny vejde dáma ve středním věku. Tmavohnědé vlasy má sčesané dozadu v elegantním jednoduchém účesu. Na sobě má černé šaty ke kolenům, boty na středně vysokém podpatku, to vše doplněné zlatým řetízkem s prstýnkem, náušnicemi a snubním prstenem s třpytivým briliantem. Postaví se před katedru s prchavým úsměvem na rtech a počká, než studenti mezi sebou domluví. Jsem ráda, že už jste si na mne našli čas. Přeji vám hezký den. Vítejte na své první hodině Dějin čar a kouzel. Jmenuji se Virginia Lamont Griffin a pro tento rok vás budu provázet tímto krásným předmětem. Na téhle škole jsem ve vašem věku taky studovala a teď předávám některé ze svých znalostí dál. Dějiny jsou mnohdy považovány za nejnudnější a zároveň jeden z nejtěžších předmětů vůbec. Skládají se prý jenom z memorování jmen, faktů a dat. Zkrátka dlouhé a dlouhé seznamy. Faktem je, že s výbornou pamětí se vám na dějinách bude žít lépe. Druhým faktem je, že dějiny si můžete užít i bez ní. Naše minulost má toho v sobě mnoho a dá se v ní moc dobře číst. Jednotlivé události z historie v sobě obsahují mnoho poučení, která se dají využít v budoucnosti. Jak získat moc, jak se vzepřít útlaku, jak dosáhnout úspěchu, jak předejít prohrám a vyvarovat se mnoha chyb. To všechno v dějinách najdete, budete-li chtít. To ostatně dokazuje i staré známé rčení –Historia magistra vitae, historie je učitelkou života. Profesorka vezme z katedry arch pergamenu a popojede mezi lavice. Teď budu číst jména, a když vyslovím to vaše, přihlaste se. Já si vás do příští hodiny snad zapamatuji. Studenti se postupně po zaznění svého jména hlásí. Když profesorka dočte, arch zase odloží na katedru. Teď ještě k pravidlům klasifikace. Dostanete celkem 8 úkolů, odevzdat musíte minimálně 4. Jestli uvidíte, že vám známky nestačí, ráda vám zadám referát. Budu se snažit každou hodinu zadat vám více témat na domácí úkol, vaší úlohou bude vypracovat minimálně jedno zadání. Jestli jich vypracujete víc, budu hodnotit to nejlepší a navíc u mne budete mít malé plus pro příště. V mých hodinách můžete mluvit, jestli chcete. Ale k věci. Diskuze nás všechny posouvá dál v bádání i vědění. Ovšem, to, kdy půjdete na večeři, si raději řekněte před nebo po naší hodině. Zpátky k dějinám. Pouze fakta nikdy nestačí. Jsou tady souvislosti, vztahy, intriky, okolnosti, se kterými musíte při interpretaci dějin počítat. Dějiny často píšou vítězové, stejná bitva se jinak jeví u jednoho národu a jinak u toho druhého. Když se budete učit nějaká jména nebo fakta, vzpomeňte na to, že za vším, co budete v dějinách číst, se skrývají osudy. Virginia se usměje, jakoby vlastní slova slyšela už nejednou. Lidské osudy můžete najít ve všem. V bitvách, v královských rodinách, při epidemiích, v každodenním životě i u největší chudiny. Žena, která vynalezla mocný elixír lásky, tak udělala jistě z nějakého důvodu. Bitva o Bradavice v roce 1998 taky měla svůj důvod a byla logickým vyústěním dvou předešlých dekád. Potkalo se v ní mnoho lidí a každý z nich měl svůj osud a důvod, proč se jí zúčastnil. A tak je to se vším. V různých dobách se taky různě mění pohled na mnoho věcí z minulosti. Nové interpretace, nové objevy, nová díla, to všechno nám dává možnost na nové náhledy na dějiny. Profesorka se natáhne pro jeden pergamen. Ten je viditelně hodně starý i hodně poničený. Tématem dnešní hodiny jsou prameny. Ne prameny vodní, ale prameny historické, něco, z čeho získáváme pohled na dějiny od lidí, kteří v dávných dobách žili. Prameny jsou různé. Písemné, jako třeba tenhle pergamen, obrazové, například různé obrazy, fresky, nebo malby na stěnách starověkých chrámů. Pak to můžou být hmotné prameny – kousky keramiky, paláce, chrámy nebo obyčejné domky, taky různé nástroje a podobně. Prameny se dají získávat několika způsoby. Většinou jsme odkázaní na mudlovské cesty, existuje ovšem i několik magických možností, všechny jsou ale hodně složité a ovládá je jenom málo kouzelníků. Všechny tyhle způsoby jsou navíc hodně nejisté, protože náš obor se věnuje hlavně obdobím tzv. magických uzlů. To jsou období, kdy byla magie silně ovlivněná velkým kouzlem, magickou bitvou, nástupem nebo naopak zánikem nějakého černokněžníka... Tak se stalo, že v magickém poli zůstaly hluboké stopy, znatelné dodnes, které doprovází výkyvy a rušení. Magie ale dokáže být neocenitelným pomocníkem při hledání pravdy, a tak si ty nejdůležitější způsoby získávaní pramenů zmíníme. Někteří kouzelníci jsou schopní„stopovat kouzla“, to jest vycítit jejich pozůstatky dlouho po jejich zakouzlení. Závisí to od sily kouzla, od schopností kouzelníka, ale některá kouzla je možné vystopovat i staletí po jejich použití. Potom je tady pohled do minulosti pomocí kouzel, ten je však často zmatečný a ještě víc zkomplikuje situaci. Velmi dobrým způsobem je „zření“, což je vlastně opak jasnovidectví – obdařený kouzelník mívá vidění do minulosti. Vidění jsou většinou krátká, ale přesná, často se dají vyvolat pomocí souvisejícího předmětu nebo místa. Nevýhodou je, že kouzelníků obdařených touto schopností je velmi málo. A konečně cestování časem, které však podléhá přísné kontrole a pravidlům a opět existuje jen málo kouzelníků, kteří něco takového dokážou. Mudlovské způsoby jsou fyzicky i časově namáhavější, ale jsou ověřeny staletími. Hmotné prameny nacházejí hlavně archeologové na svých cestách za vykopávkami, písemné prameny jsou často založené v různých knihovnách, kde se na ně zapomnělo, nebo jsou ukryté v ještě neprobádaných hrobkách nebo různých skrýších. Co se s prameny děje po jejich nalezení, si řekneme příští hodinu. Tím bych tedy ukončila naše první společné setkání. Virginia položí starý pergamen opatrně zpět na katedru a usměje se na studenty. Potom mávne hůlkou a na tabuli se objeví zadání úkolu. Dnes máte na výběr ze tří zadání, o způsobu jejich vypracování jsem hovořila v průběhu hodiny. Opište si je a jedno si z nich vyberte. To je vše, můžete jít. Profesorka počká, než všichni studenti opustí učebnu, pak zamkne a vydá se někam do podzemí. |