Úvodní a organizační hodina
30. 10. 2013
Úvodní a organizační hodina
|
|
Když studenti vejdou do učebny, zjistí, že není ani tak zatuchlá, jak by od učebny ve sklepení čekali. Skoro vypadá, jako by v ní někdo udělal podzimní úklid a pustil do ní světlo. Když jejich oči přivyknou úrovni osvětlení, vyruší je z užaslého prohlížení učebny veselý hlas. Vítejte, milí studenti. Posaďte se, ať mi nevynesete spaní. Když zamžourají ke katedře, všimnou si slečny, která se o ni opírá a jejíž obličej září nadšením. Když si všichni posedají, slečna se odlepí od katedry a začne chodit mezi lavicemi. Ještě jednou vás tady vítám. Nyní se nacházíme v hradním sklepení, v učebně lektvarů. Jestli je tu někdo špatně, tak to řekněte hned, nasměruji vás do správné třídy. Rozhlédne se po studentech. Když se nikdo neozývá, pokračuje. Mé jméno je Lucia Alexandra Liu a pokud vás zajímá, jak se stalo, že nyní stojím před vámi v roli profesorky tohoto předmětu, pak vězte, že je za tím nadšení a velké úsilí. Vezme do ruky seznam studentů a zahledí se do něj. Většina jmen, co tu jsou, mi nic neříkají. A proto první věcí, kterou společně uděláme. Bude krátké představení. Každý z vás řekne, jak se jmenuje a co ho na lektvarech zajímá, dobře? Usměje se na ně. Tak to vezmeme třeba od první lavice. Pokyne studentce, aby se představila. Když se postupně představí všichni, Lucia se usměje a pochválí je. Výborně, výborně. Teď k organizaci výuky. Čeká nás devět hodin, tedy bez této hodiny ještě osm, na nichž si budeme povídat o lektvarech a několik lektvarů i společně uvaříme. Velice vás prosím, abyste se řídili pokyny, které dostanete a sami nic nikam nesypali, neházeli a neochutnávali. Ale k tomu se ještě dostaneme. Seznam pomůcek, které potřebujete ke studiu, je vyvěšený na dveřích a mám takový dojem, že jste jej i dostali sovou. Takže ty si budete nosit s sebou na každou hodinu. Dále. Na každé hodině dostanete úkol, který do dalšího setkání vypracujete. Devět hodin, devět úkolů. Ke klasifikaci budete potřebovat polovinu, takže pět odevzdaných úkolů. Ale když budete mít čtyři, tak to bude také v pořádku. Tři a méně už je problém. To byste pak museli napsat referát; ty ale zadám každému maximálně dva. Pokud uvidím, že se snažíte a něco děláte, tak se vám budu snažit vyjít vstříc. Ovšem pokud má někdo za to, že nehne prstem a automaticky dostane známku, tak se hluboce mýlí a musím jej požádat, aby se z předmětu odhlásil. Rozhlédne se po třídě a čeká, jestli se někdo zvedne. Když všichni zůstanou sedět, usměje se. Možná vás také zajímá, jakou podobu mají úkoly mít. Většinou budu chtít nějakou úvahu nebo sepsání toho, jak se vám při práci s lektvary vedlo a co vám případně nešlo či jaké máte dotazy. Může se velice vzácně objevit i nějaké kreslení, ale tomu bude možné se vyhnout. Na konci roku si dáme test nebo krátkou esej. Co se týče délky úkolů … Tento aspekt nehraje v zásadě velkou roli, nicméně na dva řádky opravdu žádnou hodnotnou myšlenku sepsat nejde, a takový úkol bude hodnocen špatnou známkou. Jakékoliv opsané úkoly z čehokoliv mají automaticky známku pět. Prosím vás, abyste se délkou úkolů drželi v únosných mezích. Číst sedm pergamenů textu je vcelku nad moje síly. Úkoly vám nebudu vracet. Jste studenty prestižní školy a jako takoví byste si měli stát za tím, co jste napsali. Oznámkované úkoly už nijak nepřepisujte, neupravujte, nekreslete na ně hvězdičky a už vůbec ne prasátka. Ozve se pobavené uchechtnutí. A promerlina, pište čitelně. A podepisujte se na své práce. Já nejsem soukromý detektiv a mám mnoho jiné práce než lítat po hradě a shánět kdo, u Rowenina malíčku, napsal, že pavouci obvykle mají pět a půl nohy a používají se do lektvaru pro jejich neodolatelnou chuť jahod. Třída se rozesměje, ale Lucia vypadá, že to myslí smrtelně vážně. Takže jsme si všechno řekli, osnova visí na dveřích … Tedy vás pro dnešek propustím a těším se s vámi na shledanou přesně za týden. Studenti si začnou sklízet poznámky, rachotit židlemi a hrnout se ven. Lucia počká, než se všichni vyhrnou, nahrne se k nim a zamkne učebnu. |